woensdag 14 april 2010

Slaap zacht

Volgens het magazine Goed Gevoel slaapt ongeveer 15% van de vrouwen en 20% van de mannen in België bij afwezigheid van hun partner met een knuffel. Zo'n 63% van de knuffelaars zegt slechter te slapen zonder hun zachte troeteldier. Het slapen met iets tastbaar zou een gevoel van veiligheid geven. Of het nu een teddybeer, konijn of tennisbal is.

Ikzelf slaap al voor zover ik me kan herinneren met een knuffelbeertje en mijn ponneke. Een oud t-shirt dat ik als 3-jarig meisje heb gekregen in een winkeltje in het dorp waar we toen woonden. Ondertussen is het kledingstuk al eens 'hermaakt', omdat het andere een echte vod was geworden. Het was zo versleten dat je zelfs niet meer kon uitmaken dat het ooit een kindershirt is geweest.

Welke knuffelbeer 's nachts bij mij sliep was vroeger niet zo belangrijk. Zolang mijn ponneke maar op mijn kussen lag. Een deel lekker zacht en veilig tegen mijn wang aan, de rest in mijn hand. Het was volop paniek als ik het opeens niet meer voelde. Dan voelde ik me plots niet meer veilig en zag ik al vieze monsters onder mijn bed uitkruipen.

Gelukkig zijn die tijden al lang voorbij. Vieze monsters liggen er niet meer onder mijn bed en in paniek wakker worden zit er al jaren niet meer in. Maar mijn ondertussen 3 knuffeltjes worden nog steeds vergezeld door mijn kindershirtje. Iedere nacht. Slaapt mijn partner naast me, dan worden mijn knuffeltjes meteen aan de kant geschoven. Maar mijn ponneke, die ligt nog steeds op mijn kussen. Lekker veilig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voel je vrij een berichtje achter te laten!