dinsdag 22 juni 2010

Retro is my style


Wat is retro nu eigenlijk? Ik zocht het op in de Van Dale.

Retro (de(m);g.mv.) (mode) trend geïnspireerd op een (mode)verschijnsel uit het verleden; - ook als eerste lid in samenstelling als de volgende, die uitdrukken dat de of het in het tweede lid genoemde geïnspireerd is op of zich laat inspireren door een modeverschijnsel uit het verleden.

En retro is op dit moment geïnspireerd uit de sixties en seventies. Polkadots, fancy spulletjes, de strakke cocktailjurken, felle kleurtjes, fiat 500, volkswagen kever, ... Je kan de dingen blijven opnoemen. Het is iets wat me echt heel erg aanspreekt. Volgens de Van Dale is de trend geïnspireerd uit het verleden, maar ik heb toch liever spullen die daadwerkelijk tot die periode hebben gehoord. Met veel plezier schuim ik rommelmarkten af op zoek naar wat leuks. Ook de kringloopwinkel ontsnapt niet aan mijn bezoek. Mijn vrienden noemen sommige spullen die ze tegenkomen al 'typisch Jessi-style'. Fancy theepotten, kaartjes met leuke retro tekeningen en vooral veel kleur erop, de polaroid camera's, de Volkswagen Kever, de fancy flair pincet (zie foto) ... Allemaal Jessi-style. Zo heb ik enkele maanden geleden ook het Nederlandse retro-magazine Flow ontdekt, waarover later meer.

Op vakantie MOET ik altijd eens een tweedehands winkel of marktje gedaan hebben. Anders heb ik het gevoel dat ik iets heb gemist. En daarom ben ik zo verliefd geworden op Parijs. Honderden kleine straatjes vol verstopte tweedehands winkeltjes. Ik zou er met veel plezier kunnen gaan wonen. Misschien doe ik dat later nog wel?

Ondertussen heb ik ook al een hele hoop lievelingswinkeltjes gevonden in eigen land. Zo is Urban Outfitters mijn grootste favoriet. Ook I <3 vintage is een online shop waar ik vaak rondneus. Tante Jojo in Leuven is ook regelmatig een bezoekje waard. En zo kan ik winkels blijven opsommen die mijn dromen vullen naar hartenlust.

Weten jullie nog leuke adresjes of online shops die mijn bezoek waard zijn?

Dan ga ik nu alvast lekker genieten van het prachtige zomerweer voordat de zon weer besluit te gaan staken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voel je vrij een berichtje achter te laten!