zaterdag 10 juli 2010

De 7 schoonheden, vroeger en nu



1. Amandelvormige ogen

2. Kuiltjes in de wangen

3. Blond haar en bruine ogen

4. Donker haar en blauwe ogen

5. Omhoogkrullende mondhoeken

6. Sproetjes

7. Schoonheidsvlekje

De zeven schoonheden van de vrouw zijn - logisch natuurlijk - de uiterlijke kenmerken die zij vertoond. Wel obsceen vind ik, van degene die dit heeft bedacht. Wie geen van deze kenmerken vertoond is dus gewoon lelijk? Belachelijk. Al vind ik het stiekem toch wel leuk om eens te tellen in hoeverre ik schoon genoemd mag worden.

Volgens de schoonheidsregels scoor ik 3 op 7. Ik heb donker haar en blauwe ogen. In de zomer ben ik in overvloed gezegend met honderden sproetjes. En een heel erg licht schoonheidsvlekje is te zien bijna 2 cm boven mijn lip. Ik ben dus net niet mooi genoeg. Maar ach, we kunnen niet allemaal zo een babes zijn als Marylin Monroe of Audrey Hepburn.

De Utrechtse schrijfster Johanna van Woude kwam in 1897 met een leukere versie van de zeven schoonheden. Ze is een ware heldin.
'Men behoeft geen ijdeltuitje te zijn om zich voor de spiegel af te vragen of zij enkele van de zeven schoonheden de hare mag noemen. Iedere vrouw ziet er graag aantrekkelijk uit. Het is zelfs haar plicht te trachten een aangename verrassing te zijn. Maar er zijn nog andere geheimmiddeltjes, waarmede men zich zekere schoonheden veroveren kan. Die middeltjes wijzigen de trekken, geven glans aan de oogen, tooveren een bekoorlijk glimlachje om den mond, maken de bewegingen edeler, de houding rustig, de gang licht, en o wonder! - zij goochelen voor wie u ziet, alle onvolkomenheden in uw uiterlijk weg.
Hare namen zijn (en met wat wilskracht kan iedere vrouw ze zich veroveren): Reinheid / Vrolijkheid / Geestdrift / Enthousiasme / Vriendelijkheid / Zachtheid / Eenvoud / Oprechtheid. Alle dezen drukken hun eigen overgankelijken stempel op het gelaat. Hebt gij ooit de bekoring kunnen weerstaan van een vrouw, uit wier oog de liefde straalde, die zacht en vriendelijk sprak, wier woorden een reinen, edelen geest ademden, wier blijmoedigheid weldadig op u werkte, en wier oprechtheid u eerbied afdwong?'

Bron: Flow nummer 2. Ik vond het een blogpost meer dan waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voel je vrij een berichtje achter te laten!