zaterdag 28 augustus 2010

Een dreiging die flappert door de nacht?

Om eindelijk eens komaf te maken met de vooroordelen rond de 'bloeddorstige' vleermuizen organiseert Natuurpunt dit jaar op 27 en 28 augustus de Nacht van de Vleermuis. Deze lieve, schattige zoogdiertjes zijn vaak niet groter dan 6 cm - degenen die in België wonen toch - en verdienen onze aandacht eens. Geen bloeddrinkende, gevaarlijke vampieren, maar vliegende beestjes op zoek naar eten, die meer schrik hebben van ons dan wij van hen. Het beste huisdier in de wereld. Ze zijn stil (meestal toch), zo goed als geurloos en verorberen al die irritante insecten met plezier. Een reden te meer om er van te houden.

Ik heb in ieder geval veel interesse in deze fladderende dwergjes. Sinds vele jaren vliegen er rond mijn huis twee kleine vleermuizen. Eens voorbij je hoofd zoemen, een sierlijke dans vertonen in de lucht en mijn zwoele zomeravond vullen - met veel gestaar gevolgd door 'ooh'-s en 'aah'-s. Meer doen ze niet. Last heb ik er nooit van gehad. Schrik al evenmin.

Daarom heb ik gisteren met plezier meegedaan aan de vleermuizenwandeling in Boutersem, samen met mijn mama en zus. Na het betalen van één luttele euro kregen we een gezellige avond. Eerst een korte presentatie omtrent het leven van de verschillende soorten bats, in afwachting tot de duisternis viel. Daarna kregen enkelen onder ons een batdetector mee om de geluiden van de vleermuizen om te zetten in hoorbare golven voor ons. En op stap gingen we. Tientallen vleermuizen kwamen tevoorschijn tussen de bomen en speelden verstoppertje met onze ogen. Aangekomen aan de vijver zagen we enkelen onder hen zweven boven het water om werkelijk insecten van uit het water te 'vissen'. Een wandeltocht vol gezelligheid en vooral veel gevleermuis. Een dikke aanrader voor de romantische zielen onder ons.

Voor meer informatie: Natuurpunt.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voel je vrij een berichtje achter te laten!